Print is dead

Drukwerk, een eeuwenoud medium dat met uitsterven wordt bedreigd, of toch niet?

Van papyrus tot ecologisch verantwoord of gecoat papier
Techniek is constant in ontwikkeling en hoewel drukwerk tot een van de oudste technieken ter wereld behoord, wordt het nog steeds veel ingezet. Drukwerk vervult een intrinsieke behoefte om te voelen en om iets tastbaar te maken. Ook kan het helpen kwaliteit uitstralen door bijvoorbeeld te werken met glimmende folie of reliëf in je papier. Het fysieke aspect van drukwerk zorgt ervoor dat iets bewaard kan worden. Communiceren via je eigen (huis)stijl kan perfect via drukwerk.

De bedreiging van drukwerk
Door de grote opkomst van alle online platformen zoals social media, maar ook adverteren via Google, YouTube en een eigen website, is de ‘oude’ manier van adverteren steeds meer vergane glorie. Je moet tegenwoordig online vindbaar zijn om je zaak te kunnen laten groeien. Op deze online vindbaarheid wordt steeds meer gefocust, met het resultaat dat de focus steeds minder op de reguliere manier van adverteren ligt.

Is print dood?
Nee! En het wordt juist met de dag beter. Door veel technische ontwikkelingen kan er steeds meer gedaan worden met print. Je kunt losgaan met al je ideeën, de drukker weet er vast raad mee. Op deze manier kan drukken of printen een luxeproduct zijn. Terwijl het gros van de mensen zich focust op online blijf je een fysiek product ontwikkelen dat zorgt voor een andere soort zichtbaarheid voor een nóg grotere groep mensen.

Print als luxeitem
Natuurlijk is het leuk als alle techniek goed werkt, maar wat is er leuker om een persoonlijk geschreven kaartje te krijgen of iets fysieks te ontvangen van een bedrijf. Het is tastbaar en het blijft langer bij. Omdat steeds minder mensen deze manier van communicatie gebruiken, wordt het juist een luxe item als je het wél gebruikt. Het is uniek.

Drukken en printen
Hoewel het veel op elkaar lijkt is er een verschil tussen drukken en printen. Bij drukken wordt er met een ander kleurensysteem gewerkt dan bij print, namelijk het Pantone Matching System, ook wel bekend als PMS. PMS kleuren kunnen met elkaar gemengd worden maar er kunnen bijvoorbeeld ook fluor kleuren mee gedrukt worden. Ook kan er bij drukwerk met reliëf gewerkt worden zoals hoogdruk of laagdruk. Bij printen ben je gebonden aan CMYK, simpelweg; cyaan, magenta, yellow en key (zwart) en de vermenging van deze. Ook ben je wat beperkter in extra opties zoals hoogdruk en laagdruk met printen.

Printen is niet per se slechter maar het kan wel voordeliger zijn. Wel zijn hier nog een paar verschillen in qua duurzaamheid. Door digitaal te drukken hebben je veel minder afval dan met offset drukwerk. Dit komt doordat er geen drukplaten en chemicaliën hoeven te worden  gebruikt. Bij offset drukwerk moet de drukpers daarnaast eerst nog op kleur komen, zodra de pers op kleur is zijn er vaak al 100 drukvellen verspild! Met de digitale productiemethode is het meteen bij het eerste vel raak, wat een enorm verschil maakt in papierverspilling!

Hoe duurzaam is dit papier?
Bij de productie van papier worden relatief veel water en energie gebruikt. In Europa is dit veelal biomassa uit gecertificeerd en duurzaam beheerd bos wat bijdraagt aan het vastleggen van CO2. Mede door de inzet van bio-energie kan de papierindustrie grotendeels voorzien in haar eigen energiebehoefte. Qua papier wordt er vaak gekozen voor alleen duurzame soorten die gerecycled zijn, een FSC-keurmerk hebben of zelfs soorten die van landbouwafval gemaakt zijn. Ook worden er steeds meer alternatieven gemaakt zoals papier van steen. Hier zit geen hout in verwerkt, het is puur gemaakt van steen.

Is drukken en printen nog actueel?
Ja! In deze digital age kan je als ondernemer er juist uit springen door op een fysieke manier te communiceren. Drukwerk is na eeuwenlange ontwikkelingen nog steeds relevant, wel raden we aan om dit samen te laten lopen met juiste online vindbaarheid.